Jučerašnji komentar g. Butkovića „Zašto je dobro da nema referenduma o zabrani ćirilice u Vukovaru?”[1], koji sebe smatra liberalom, ne bi, prema skromnom mišljenju autora ovog upisa (hrvatski: posta), da je danas živ, dobio lajk[2] od Miltona Friedmana.
Usput budi rečeno, novinar Indexa Ilko Ćimić, prekrstio je g. Friedmana, nobelovca iz ekonomije, zastupatelja ideje o slobodnom tržištu, u nečastivog prije par mjeseci.
Opće je poznato, da se ideje o slobodnom tržištu i njenim prednostima, u Hrvatskoj se smatraju lošim u općoj javnosti, što je posljedica stavova koje su nam dežurni stavotvoritelji utvorili u glave, da se čovjek pita, ispričavam se na predstojećom sarkazmu, nosimo li u njima CPU koji nam pomaže da razlučujemo dobro i zlo, istinu i laž, pravdu i nepravdu ili nam samo služe da nam kiša ne pada u vrat. Legendarnim Ćirinim glagolom rečeno, utvara nam se da je slobodno tržište samo zlo.
No, kakve to veze ima s naslovom ovog upisa, opravdano je upitati se.
Friedman u svojoj knjizi „Capitalism and Freedom” odmah u uvodu razlaže i kritizira čuven Kennedyev slogan „Ne pitajte se što država može učiniti za vas, pitajte se što vi možete učiniti za državu!” Namjerno sam preveo riječ „country” s „država”, jer više odgovara argumentaciji koja se kasnije razlaže. Tako tvrdi da je to paternalistički slogan jer implicira državu kao patrona, građanina ili državljanina kao štićenika, što je pogled suprotan idealima o slobodnim ljudima u slobodnom društvu, za što bi se samodeklarirani liberal, kao što je stavotvoritelj g. Butković, sigurno založio. Prema Friedmanu, „slobodan čovjek je onaj koji ponosan na zajedničko naslijeđe te odan običajnim tradicijama, no smatra kako je vlada sredstvo, instrument, nikako odobravatelj prava i darova, niti gospodar ili bog kojeg treba slijepo obožavati i slušati.” Umjesto Kennedyovog pitanja, slobodan državljanin u slobodnom društvu će se radije upitati „što ja i moji sunarodnjaci možemo učiniti kroz vladu” kako bi nam pomogle ostvariti naše individualne odgovornosti, ostvariti određene ciljeve i svrhe te na kraju, da bi zaštitili našu slobodu. Drugo pitanje je „kao možemo spriječiti vladu da ne postane Frankestein koja će uništiti samu slobodu jer smo je zaposlili da ju upravo čuva?”
Ako se dakle složimo s Friedmanom, a osobito to vrijedi za ovo drugo pitanje koje bi trebalo postaviti, a ne onakvo kakvo je Kennedy postavio, onda još jednom pročitajmo što je napisao u zaključku svojeg jučerašnjeg komentara g. Butković:
„Nasuprot referendumima, koji, dakle, pretvaraju momentalno političko raspoloženje u dugoročno važeće, često ekstremističke političke odluke, zemljama s nedovoljno razvijenom demokracijom neusporedivo su prikladniji konvencionalni modeli političkog odlučivanja, jer nizom proceduralnih postupaka sprječavaju nametanje ekstremističkih rješenja. Utoliko Hrvatski sabor – štogod mi mislili o saborskim zastupnicima – predstavlja neusporedivo promišljeniji model donošenja političkih odluka od bilo kakve referendumske demokracije, koja se pokušava legitimirati izravnom voljom naroda. Zbog svega ovoga, valja se nadati da će odluka Ustavnog suda o neustavnosti protućiriličnog referenduma možda označiti početak demontaže referendumskog pokreta, koji je prije dvije godine zahvatio ovu zemlju.”
Ispada, po riječima g. Butkovića, koji se smatra liberalom, da narodni zastupnici, izabrani voljom naroda, bolje mogu ustavotvoriti ili zakonotvoriti, od samog vrhovnog ustavotvorca, zakonotvorca i suverena — naroda. Osim što je ovo logički nonsens, jer ispada da je posredno bolje od neposrednog, ovo je za onog tko se smatra liberalom, prava hula.
Po skromnom mišljenju autora ovog upisa, g. Friedman to je, a g. Butković to nije. Govorim o tome što je i tko je liberal.
Po dodatnom skromnom mišljenju autora ovog upisa, zaključak g. Butkovića iz njegova jučerašnjeg komentara je blizu tome da ga se fridmanovski ocijeni frankeštajnskim.
—————————————————————————————————–
[1] Odmah da se ogradim, ne samo da poštujem posljednju odluku Ustavnog suda, nego se s njom i slažem. Smatram da su autori predmetne referendumske inicijative pogriješili, no shvatljiv je njihov način razmišljanja. Trenutna Vlada konstantno pokazuje jakobinske osobine i uvijek pod okriljem noći ili u gluho doba oko 15. srpnja donosi svjetonazorske i dalekosežne odluke po kulturu društva, što im nije prvi put.
[2] Riječ lajk je originalnog hrvatskog podrijetla, čak i prije karpatskih visoravni, da ju ne treba posebno obrazlagati.
Izvor članka: https://www.jutarnji.hr/davor-butkovic-zasto-je-dobro-da-nema-referenduma-/1213417/